Tårnby er i konstant udvikling. Nye muligheder og
udfordringer opstår hele tiden – og det kræver, at vi styrker både
gennemsigtighed og borgerinddragelse. Det handler om, hvordan borgerne møder
kommunen, og hvordan de får reel mulighed for at deltage i den lokale udvikling
– med idéer, forslag og meninger.
Socialdemokratiet tror på, at bedre inddragelse forudsætter
adgang til relevant information, så borgerne kan tage stilling og engagere sig
på et oplyst grundlag. Derfor arbejder vi for at gøre afstanden mellem kommunen
og borgerne mindre – og vi bygger videre på de initiativer, der de seneste år
har gjort Tårnby mere åben og lydhør.
Tårnby har en borgerrådgiverfunktion, hvor borgere kan få
hjælp og sparring i konkrete sager. Den store mængde henvendelser viser, at der
er et klart behov – og derfor skal ordningen fortsætte og udvikles.
Vi ønsker en kommune, hvor borgerne oplever sammenhæng og
koordinering – også når deres sag går på tværs af flere af de kommunale centre.
Derfor skal kommunen arbejde helhedsorienteret med én indgang, så borgeren
oplever et trygt og sammenhængende forløb.
Gennem de seneste år har vi sat gang i en række
borgerdialoger – og vi har lyttet til anbefalingerne fra det udvalg, der har
arbejdet med, hvordan dialogen mellem borgere og kommune kan styrkes. Nu
arbejder vi videre med de idéer, borgertinget har præsenteret.
Borgerinddragelse skal ikke være partipolitisk – det er en
fælles opgave. Vi ønsker derfor at sikre, at den åbne og inddragende linje
fortsætter med bred politisk opbakning. Derfor vil vi fremme borgerinddragelsen
med konkrete tiltag.
Socialdemokratiet tror på, at de bedste løsninger skabes i
fællesskab – og at åbenhed og dialog er nøglen til et endnu stærkere Tårnby.
Sådan vil
vi styrke den positive udvikling:
Fortsætte borger- og informationsmøder – også i digitale
formater, så flere har mulighed for at deltage.
Involvere borgere, foreninger og interessegrupper i store
projekter og planer, så flere stemmer bliver hørt.
Fortsat skabe nærhed til den politiske ledelse med et fremskudt
borgmesterkontor, hvor borgmesteren rykker ud til lokale institutioner.
Fortsat åbne rådhuset for 'borgmesterkaffe' – uformelle
samtaler uden forudgående aftale, hvor borgere kan tale direkte med
borgmesteren.
Kommunens budget skal præsenteres i letforståelige
oversigter, så alle kan se, hvordan pengene bruges.
Etablere en lokalpulje til borgerinitiativer, som kan
understøtte lokale projekter og inspirere på tværs af kommunen.
Oprette faste borgerpaneler – f.eks. for unge og seniorer
– så forskellige grupper kan få direkte indflydelse på udviklingen af
kommunen.
Oprette en telefonlinje, der betjenes af frivillige, til
borgere der savner fællesskab, hvor man kan få en snak om aktiviteter,
mødesteder og en snak om at komme ud af sin ensomhed.